Càpsula 39. eEducació

/ abril 13, 2018/ 0 comments

Si tens canalla rondant per casa, ja deus estar al corrent. Però si de cas, deixa’m recordar-te que des d’avui i fins al 24 d’abril cal que presentis la sol·licitud de preinscripció als ensenyaments obligatoris. queestudiar.gencat.cat

Per això, aprofitant la ben entesa, avui acompanyarem a les noves tecnologies fins a la porta de l’escola i et parlaré de la seua contribució a l’enriquiment de l’experiència educativa i d’aprenentatge de l’alumnat. Agafa la motxilla que marxem!

La posada en marxa de la XTEC (Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya xtec.cat) suposa la irrupció de la informàtica als centres educatius d’arreu del nostre país. Des d’aquell llunyà 1989, ha anat nodrint-los d’eines, serveis i recursos TIC, a la vegada que procurava la capacitació del seu professorat.

En aquest temps, també hem passat de la classe d’informàtica a entendre les eines TIC com un recurs transversal i integrable en desenvolupament de qualsevol dels aprenentatges i ensenyaments. Dit d’una altra manera, les TIC han passat de ser objectiu a assolir a ser l’eina al servei d’allò que es vol ensenyar o aprendre.

Les noves tecnologies també poden contribuir a la transformació dels rols del professor i de l’alumne, generant noves dinàmiques a l’hora d’explicar i transferir el coneixement dins i fora de l’aula, aplicant estratègies interactives, cooperatives i proactives com la ludificació, les classes inverses, l’aprenentatge virtual i/o en xarxa (iearn.cat), les noves disciplines educatives STEAM,…

Entre els molts beneficis que s’hi troben destaca l’augment de la motivació i la implicació de les participants i que afavoreix el desenvolupament d‘habilitats i competències com el pensament crític, la intel·ligència social, la curiositat, la creativitat, la independència, l’empatia, la resiliència, la fluïdesa multimèdia, la resolució de problemes,…

Precisament, aprofitant l’onada expansiva del Mobile World Congress a Barcelona, neix el programa mSchools mschools.mobileworldcapital.com que proposa una segona revolució digital a les aules -semblant a la que vam viure a finals dels vuitanta- ara, integrant-hi els dispositius mòbils i la convocatòria dels premis Mobile Learning Awards http://bit.ly/MLA_18 que reconeixen els casos d’èxit i les bones pràctiques de les educadores en aquest camp.

Una vegada més, les famílies no podem renunciar a la nostra part de responsabilitat en seua coeducació, estimulant l’ús crític, positiu i significatiu d’aquestes tecnologies, també en el seu dia a dia.

Abans de tancar aquesta càpsula, deixa’m reconèixer la incansable tasca de la bona gent de la plataforma Som Escola somescola.cat per la defensa del nostre model educatiu català.

Molt bona quinzena. Si t’has perdut algun dels articles anteriors, no cal que esperis a setembre. Pots llegir-los des del bloc estimulatic.wordpress.com

Share this Post

Leave a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*
*

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.