Skip to content
Setmana Europea de la Mobilitat
Inici » Càpsula 143. Combina-t’ho!

Càpsula 143. Combina-t’ho!

  • by

Sembla que, una vegada més, no n’aprenem! Ha passat un any de la darrera Setmana i ja tornem a estar instal·lades en maneres de fer poc saludables. Ni per nosaltres, ni pel planeta.

Mentre espero l’anhelat canvi, reprenc la llista que començava tal dia com avui, per parlar-te d’un nou concepte que està arribant: la Mobilitat com a Servei (també coneguda per les seues sigles en anglès, MaaS) i que es planteja com una alternativa assumible per descarbonitzar els camins de la nostra vida. A través d’una passarel·la digital integrada, facilita la planificació, la reserva i el pagament de diversos tipus de serveis de mobilitat intermodal, combinant proveïdors de transport públic i privat.

Assumir aquest model de transport (inter)urbà suposa un estalvi de despeses en concepte de mobilitat (consum de
combustible, de lloguer i manteniment de vehicles, tiquets d’aparcament…,) i també millora de l’eficiència i l’eficàcia de l’espai públic, la descongestió del trànsit i la reducció d’emissions contaminants.

Si vols aprofundir en els principis d’aquest innovador paradigma, les del col·lectiu publicoprivat MaaS Catalonia fa
temps que reflexionen i promouen l’aplicació d’aquest model al nostre país. maascatalonia.com

Mou-te

A Catalunya, tenim experiència en aquest àmbit. Segurament a la cartera duus alguna targeta integrada de transport, com la de l’ATM Lleida o la T-Mobilitat. atm.cat

Precisament, aquest estiu han presentat la seua aplicació per a dispositius iOS i Android, que facilita la cerca de la millor ruta entre dos punts, combinant els diferents sistemes de transport públic de Catalunya, la bicicleta i el cotxe privat.
Així mateix, incorpora els horaris i la informació en temps real de les arribades i sortides de 250 línies d’autobusos i permet consultar les places disponibles dels aparcaments d’enllaç de les estacions de FGC i de Renfe. Si et va més bé, també pots consultar la versió web a mou-te.gencat.cat

Bus sota demanda

Des de principi d’any, al districte d’Horta-Guinardó de Barcelona, s’està duent a terme una prova pilot amb elMeuBus tmb.cat/ca/barcelona/bus-a-demanda. A Cervelló (Baix Llobregat) i a Tiana (Maresme) també avancen pel mateix camí, gràcies a l’eina AMB Bus a demanda amb.cat/web/mobilitat/autobus/busademanda

En aquests casos, hom pot reservar el servei de bus urbà del municipi, seleccionant el dia, l’hora i ruta desitjats. Cal tenir present que hora de sortida i arribada s’ajusta depenent de les reserves d’altres usuàries.

CityMapper

Aquest potent planificador intermodal, que combina tota mena de viatges, tant amb transport públic com en vehicle
compartit, integrant la majoria de serveis més populars. En iniciar l’itinerari, mostra el temps total que s’utilitzarà per recórrer-lo. Si es va en tren, metro o autobús, també visualitza la ubicació de cada parada i el temps d’espera
necessari. Aplicació mòbil per a iOS i Android. Gratuïta i amb registre. citymapper.com

Meep

De manera semblant, aquesta aplicació combina tots els mitjans de transport en una plataforma única, que considera des de xarxes públiques de metro i autobusos fins a taxis, VTC, vehicles compartits i cotxes, motos, bicis i escúters de pagament per ús. A més de funcionar com un planificador de rutes o un agregador d’opcions de transport, també permet reservar i pagar alhora i des d’un sol lloc tots els mitjans emprats durant la ruta, facilitant-ne la gestió. meep.app

CityTrips

També referenciar aquesta plataforma MaaS nascuda en el si del projecte europeu Pioneers i mantinguda pel RACC. Se centra a acostar aquesta proposta a les creueristes que arriben al port de Barcelona i es volen moure de manera autònoma pel país. Suposo que no és classista i la resta de mortals també podem fer-la servir. gocitytrips.cat

Setmana Europea de la Mobilitat

Fins aquí.

Acabo amb la confiança intacta en què la irrupció dels vehicles autònoms, els compartits i els elèctrics contribueixin
de forma efectiva, a fer que l’ecomobilitat vagi guanyant adeptes.
No tant, en què l’oportunitat d’adquirir els abonaments del transport públic a un preu més baix -o fins i tot ens surtin gratis!- fins a finals d’any, ens faci canviar la nostra manera de moure’ns poc ecorresponsable. Més quan, en molts casos i més en les zones rurals com la nostra, la freqüència horària és escassa i el servei és poc confiable. Ja callo… fins a la quinzena vinent!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

5 × 1 =

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.